Sikap orang kita

Semestinya peristiwa 16 september adalah sesuatu yang cukup hangat diperkatakan sekarang. Bahan berita ini sentiasa memenuhi media arus perdana atau media alternatif. Pelbagai komen dan pendapat dikemukakan. Ada yang pro dan tidak kurang yang bersikap kontra.

Dalam memperkatakan apa yang sedang dan bakal berlaku, orang kita akan terus membuat pelbagai andaian dan spekulasi. Saya rasa tidak perlu untuk saya menyendatkan lagi dunia spekulasi ini dengan pelbagai tekaan dan pandangan.

Apa yang ingin saya utarakan cukup mudah. Sikap kita bila berhadapan dengan spekulasi.

Mungkin bagi penyokong Pakatan Rakyat ini bukanlah satu spekulasi tetapi harapan baru untuk Malaysia. Bagi yang yang tidak begitu menyokong ini lebih kepada retorik politik. Malah ada juga yang mengambil sikap tak kisah dan tidak punya masa untuk ambil kisah.

Saya berpendapat orang melayu harus diberikan kredit lebih jika kita berbicara tentang perjuangan. Saya tidak bermaksud untuk menafikan atau menidakkan perjuangan kaum lain tetapi saya berpendapat semangat pada orang melayu lebih "kaww". Orang melayu memang terkenal dengan sikap sensitif dan semangat berjuang yang agak tinggi.

Sikap ini ada positif dan ada negatifnya. Ianya terpulang kepada kaedah dan wadah yang dipilih. Kita lihat dewasa ini perjuangan UMNO sudah seperti tersisih dari hati golongan muda. Perjuangan PKR mahupun PAS mendapat tempat di hati golongan ini.

Bila darah muda yang berjuang, pastinya semangat yang ada cukup membara tetapi kesabaran agak kurang. Segalanya ingin cepat dan panas. Tidak panas tidak kaww.

Bila sesuatu perjuangan itu terlalu panas dan kesabaran pula semakin berkurang, maka kita sudah kehilangan hikmah dalam perjuangan. Jarang dinilai sesuatu secara mendalam. Jika majoriti mengatakan ya maka kita mengatakan ya. Kita sudah kehilangan sikap rasional dalam menilai sesuatu. Menerima sesuatu tanpa meneliti kesahihan dan sentiasa menyalahkan orang lain tanpa cuba bersangka baik.

ADAKAH INI KAEDAH PERJUANGAN SEBENAR ? Bersama kita fikirkan...

Ulasan

Bang..where about me and profile?

Catatan Popular