Semangat zaman tahanan ISA

Saya bersetuju benar dengan pendapat saudara Roslan SMS mengenai perangai Teresa yang bagi saya boleh disifatkan manja. Saya melihat beliau bertindak untuk menambahkan tekanan kepada kerajaan dengan mendedahkan tatacara layanan terhadap tahanan. Layanan kesopanan(kemanusiaan) yang diakui baik tetapi hidangan makanan seperti binatang.

Apabila saya melihat telatah Teresa, teringat saya kepada Dr Burhanuddin Al Helmy. Kebetulan beliau juga anak Taiping dan saya juga berasal dari sana. Saya masih ingat bagaimana pernah diceritakan beliau telah mengidap penyakit sukar untuk buang air kecil selepas dibebaskan. Ini semua gara-gara deraan psikologi terhadap beliau. Setiap kali beliau hendak membuang air kecil, pastinya dia dipanggil pengawal penjara kononnya ada orang ingin berjumpa. Tidur di bilik yang gelap dan sebagainya. Makanan rasanya tidak perlu untuk kita bicarakan lagi.

Tetapi apa yang kita lihat, semangat juang beliau semakin membara. Malah di kesempatan inilah beliau dan pejuang Islam yang lain gunakan untuk menulis dan membaca. Hasil karya 'tahanan' ini cukup hebat dibaca dan meremang buku roma kita bila kita menatapinya dengan sepenuh hati. Mereka tidak begitu emosional. Mereka faham inilah yang perlu dibayar untuk perjuangan mereka. Cuma rasanya kita sahaja yang belum mampu membayar balik perjuangan mereka dan masih berhutang budi dengan mereka.

Inilah akhlak pejuang Islam yang sejati. Kita dapat lihat dengan jelas kegigihan mereka untuk terus berjuang walau apapun rintangan yang mereka lalui.

SELAMAT BERJUANG UNTUK PEJUANG ISLAM YANG TULIN DAN SEJATI

Ulasan

Catatan Popular