Haruskah kita bergembira

Buah Cempedak di luar pagar
Ambil galah tolong jolokkan
Saya budak baru belajar
Kalau salah tolong tunjukkan

Rasanya inilah pantun terbaik yang dapat saya berikan kepada saudara pembaca untuk menggambarkan perasan ingin tahu saya. Saya ingin benar mengetahui tentang hal ini. Apa hukumnya dan adakah ianya dibolehkan?

Sambil berbuka tadi, saya membelek Harakah bil 1375 yang dibeli kawan serumah. Minat juga saya membacanya dan itulah kebiasaannya kerana housemate saya pasti membelinya setiap keluaran. Saya sekadar tumpang membaca.

Sedang saya membaca, terpaku saya seketika kepada satu kolum berita di muka N3. Tajuknya cukup menarik. " Nik Aziz 'gembira' Mahathir sertai Umno semula".

Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat adalah antara pemimpin yang saya hormati di Malaysia. Akhlak beliau sememangnya menggambarkan kehidupan seorang mukmin yang sejati(pada pandangan saya). Kesederhanaan seorang pemimpin yang hebat dan cukup merendahkan diri dan berkhidmat kerana Allah(pada pandangan saya).

Tetapi saya terkejut bila artikel ini melapurkan (walau dipetik dari Bernama tetapi disiarkan oleh Harakah) TG Nik Aziz berkata " Saya seronok kerana Dr Mahathir telah timbulkan kacau bilau dalam Umno". TG Nik Aziz juga turut menjelaskan bahawa beliau tidak nampak logiknya bila Mahathir menyerang dari luar. Beliau berkata "Bila beliau serang dari dalam itu betul dan saya seronok kerana ia dapat melemahkan Umno".

Persoalan yang bermain difikiran saya, adakah kita patut bergembira dengan kelemahan dan kesengsaraan musuh kita sedangkan musuh kita itu satu bangsa dan satu syahadah dengan kita? Dimanakah pendekatan dakwah kita? Adakah kita mengikut sunnah Rasulullah?

Tolonglah. Tolonglah jelaskan kepada saya yang jahil ini...

Ulasan

Catatan Popular