Berkasih sayang sesama pemuda.

Menghayati hasil nukilan hati penulis yang menjadi idola saya di dunia penulisan, Azizi Hj Abdullah, membuat saya tersentuh. Saya tersentuh kerana masih ada insan yang berani menyatakan benar walau hakikatnya dituduh mengeluarkan kenyataan 'songsang'. Berikut saya letakkan link kepada tulisan beliau;

Bagi saya ini adalah pandangan yang ikhlas dan jujur demi untuk melihat kesinambungan perjuangan yang luhur oleh parti PAS. Walaupun saya bukanlah ahli kepada mana-mana parti tetapi jika cadangan yang akan membawa kebaikan kepada semua dan agama saya, pastinya saya tegak berdiri walaupun berada di barisan terkebelakang.
Saya melihat PAS sebenarnya cukup relevan dengan perjuangan golongan tua dan muda, berpendidikan barat ataupun timur tengah. Ini kerana PAS memperjuangkan Islam(Dasar Parti). Islam itu untuk semua pada bila-bila masa di mana jua.
Cuma mungkin kelemahan pimpinan pas untuk mewujudkan suasana yang kondusif bagi golongan muda, menyebabkan mereka ingin bertukar selera. Dewan Pemuda PAS Pusat(DPPP) mungkin kurang memberikan tumpuan kepada golongan muda atau mungkin bagi sesetengah ahli PAS(pemuda) mereka 'belum cukup bersedia'.
Dalam hal ini saya melihat kita kekurangan sesuatu yang sebenarnya amat penting. Sesuatu yang harus diperhalusi dengan sepenuh hati dan jiwa. KASIH SAYANG. Saya rasa ramai juga akan tersenyum kambing bila kita membicarakan kasih sayang terutama di kalangan pemuda dengan pemuda. Tidak terlintas pun saya untuk mengajak saudara-saudara saya untuk menjadi golongan yang dikutuk Allah dan rasulNya. Tetapi apa yang saya maksudkan ialah kasih sayang kita sesama saudara yang berjihad dan berjuang di wadah yang sama.
Kadangkala disebabkan kita cukup 'keras' maka kita tidak boleh untuk berlembut atau bersentimental untuk memikirkan tentang kekurangan kasih sayang di dalam ukhuwah kita. Bila kita tidak mengasihi saudara seperjuangan kita maka kita mudah untuk melupakan prinsip perjuangan dan seterusnya kita tidak pula diperingatkan oleh sesiapa.
Fenomena kekurangan kasih sayang ini bukan sahaja wujud di dalam PAS tetapi ianya juga wujud di dalam UMNO. Inilah yang menyebabkan kita mula untuk bermusuh dengan sahabat sendiri walaupun hakikatnya kita tidak sepatutnya begitu.
Fikir-fikirkan...

Ulasan

Catatan Popular